Elektroautem do Chorvatska

20.08.2023

Vstup do éry elektromobility přináší nové možnosti pro cestování, a jedním z těchto dobrodružství je cesta do Chorvatska elektroautem. S rostoucí infrastrukturou dobíjecích stanic a technologickým pokrokem se stává tento zelený způsob dopravy atraktivním pro dobrodružné duše, které touží po objevování krás Jaderského pobřeží. V tomto článku se podíváme na výzvy a radosti, které takový výlet může přinést, a poskytneme praktické rady pro plánování nezapomenutelné cesty do Chorvatska s elektroautem.


Znáte jistě otázku “Hele, kam pojedeš letos na dovolenou?”. Po vyslovení záměru, že letos chceme zkusit Chorvatsko elektroautem, tato informace vyvolávala na tváři dotyčných široký úsměv. Co se jim odehrávalo v hlavách nevím, ale nejspíš něco jako “To snad nemyslí vážně? Do Chorvatska….elektroautem….nedojede….nebo možná za týden….bez klimatizace to bude vopruz ….co se mu stane, až mu dojde elektřina v zácpě….to bude muset milionkrát dobíjet…to čekání, než se mu to dobije…..” Těžko říct. Je to přeci dálka….750 km.

Pojďme tedy tyto paradigmata zbořit……..


Plánování cesty jsem nechal zcela na inteligenci plánovací aplikace (navigace) v Tesle. Zadal jsem cílovou destinaci “Rovinj, Chorvatsko”. Úrověn nabití baterie na začátku cesty byla 90%. Z Třebíče mi Tesla naplánovala cestu přes dva superchargery v Kapfenbergu, Rakousko a Ljublaňi, Slovinsko. Pouze dvě nabití, vzdálenost 730km.

Pozor, zde je změna, vždy jsme do Chorvatska jezdili po A2, Vídeň, Graz (Štýrský Hradec), Ljublaň, Rijeka.


Na cestu vyrážíme ve 4h ráno. Cesta probíhá bez komplikací, nastavená rychlost na tempomatu 100-120km/h, dle možností. Neženeme to, jedou s námi rodiče (73let) a sourozenci. Vídní projíždíme plynule, zamozřejmě 80km/h po dálnici, více to nejde, ekologie na prvním. místě.

Kolem 8h ráno dojíždíme na supercharger Kapfenberg v Rakousku. Tento supercharger nás mile překvapil svým zázemím - Tesla Lounge. Je umístěno v rodine firmě na výrobu oken Matauschek. V aplikaci nalézáme PIN, jdeme si dát snídani a prozkoumat možnosti. WC, automat na kafe, pití a jídlo je přítomen. Je možné si i dobít mobilní telefony a nebo číst knížku z knihovny.


Po nabití na 98% pokračujeme v cestě směr Graz. Protože cesta vede po S35 a A6 s mnoha tunely, rychlost je cca 80% cesty omezena na 100km/h.


Přijíždíme na supercharger v Ljublani. Navigace ukazuje vytížení tohoto superchargeru a zvážení možnosti změny na méně vytíženější. Rozhodneme se neměnit a raději počkat. Úroveň nabití baterie je 40%.

Supercharger je umístěn v areálu hotelu Four Points by Sheraton. Vstup je přes závoru a s 1h parkování zdarma. Poté 2euro/h. Čekáme díky vytíženosti 5 minut. Najatý brigádnik Tesla se nám omlouvá za čekání. Nabíjime výkonem 56kW.

Protože je 11:30, dáváme si oběd. V hotelu je možné využít toaletu a bufet. Obsluha je příjemná, zázemí skvělé. Po dobití na 80% se vydáváme na cestu. 

Pod Ljublaní se dostáváme do dopravní zácpy, která však pomalu jede. Zbytek cesty je bez komplikací. 

Níže si můžete prohlédnout několik obrázků s údaji o spotřebě. Zajímavá je poslední část cesty cca 40km, je to z kopce. Zastavujeme na Shellce před Rovinj. Zde nám klimatizace spotřebovala 2% (zapnul jsem dog mode).

Do destinace dojíždíme s úrovní nabití baterie na 34% v 15:20. Po chcheck-in a ubytování dobíjíme v areálu resortu přes 230V zásuvku.


Cesta proběhla bez komplikací, klidně, nikam jsem se nehnali. Přestávky pro dobíjení nám vyšli krásně na dobu snídaně a obědu, ale i tak by jsme si přestávku udělali, protože je to nutné po 3-4h řízení.

Společně s námi cestovala celá rodina se spalovacími auty. Ti byli překvapeni zázemím i rychlosti nabíjení. Nijak je čekání na nás neomezilo, snad jen malými zajížďkami k superchargerům, které v těchto lokacích nebyly umístěny přímo na dálnici.

Musím poznamenat, že jsme si jednou zajeli na benzínovou pumpu pod Ljublaní, kde museli tankovat moji rodiče. U stojanů byla fronta cca 2-3 aut, parkoviště obsazená a u WC 10m fronty.


Příště Vám napíši, jak probíhala cesta zpět.